Just another WordPress.com site

Ένας ζωγράφος, ένας ποιητής : Μπρέγκελ και Ώντεν

.

.

Pieter Bruegel the Elder : Landscape with the Fall of Icarus

.

.

Musée  des Beaux Arts

.

Ποτέ δεν κάναν λάθος οι Παλιοί Τεχνίτες
Πάνω στον ανθρώπινο πόνο :  πώς την καταλαβαίναν
Τη θέση του στη ζωή∙ πως έρχεται να μας εύρει
Καθώς τρώει ο άλλος ή ανοίγει ένα παράθυρο ή ακόμη περπατά βαριεστημένος∙
Πως, όταν  οι γέροντες με πάθος, με κατάνυξη προσμένουν
Το θαύμα της γέννησης, πρέπει πάντα να υπάρχουν παιδάκια
Που δεν πολυγυρεύουν να γίνει τέτοιο πράγμα, πατινάροντας
Σε μια δεξαμενή στην άκρη του δάσους.
Ποτέ δεν ξέχασαν πως ακόμη
Και το φριχτό μαρτύριο πρέπει να πάει το δρόμο του
Οπωσδήποτε σε μια γωνιά, σε κάποιον ανοικοκύρευτο τόπο
Όπου οι σκύλοι συνεχίζουν τη σκυλίσια ζωή τους και τ’ άλογο του βασανιστή
Ξύνει τ’ αθώα του καπούλια σ’ ένα δέντρο.

Στον Ίκαρο του  Μπρέγκελ λόγου χάρη : πώς καθετί γυρνά τη ράχη
Πολύ νωθρά στον όλεθρο∙ μπορεί ο ζευγάς
Ν’ άκουσε την πλαταγή στη θάλασσα, την έκθετη κραυγή,
Όμως γι’ αυτόν δεν ήταν σπουδαίο ατύχημα∙ κι ήλιος τη δουλειά του
Έλαμπε στα πόδια τ’ άσπρα που βούλιαζαν στο πράσινο
Νερό∙ και τ’ αλαφρύ δαπανηρό καράβι που είδε ασφαλώς
Κάτι εκπληχτικό, τ’ αγόρι που έπεφτε απ’ τον ουρανό,
Έπρεπε κάπου να φτάσει κι αμέριμνο τράβηξε ανοιχτά.

W.  H.  A u d e n  (1907 –  1973)      

Δεκέμβρης 1938       

Μετάφραση: Γ ι ώ ρ γ ο ς  Σ ε φ έ ρ η ς

Γιώργος Σεφέρης, Αντιγραφές, Αθήνα, Ίκαρος, 2η έκδοση, 1978, σελ. 128-129.

.

.

2 responses

  1. mi mou tous kyklous tarate

    Τι φοβερή λεπτομέρεια τα ποδαράκια του Ίκαρου στην επιφάνεια της θάλασσας, καθώς βυθίζεται από την πτώση! Εδώ ο ποιητής ερμηνεύει την τεχνική του εικαστικού, ο οποίος παρουσιάζει τα μεγάλα συμβάντα ως μικρά και τα μικρά ως μεγάλα, μπολιάζοντας τις αισθήσεις του κοινού του με περιέργεια.
    Ο πίνακας γριφώδης, το θέμα κρυφό. Το μάτι εστιάζει αφού γνωρίσει το θέμα.
    Η ειρωνεία και ο κυνισμός του Μπρέγκελ για το πως τα φαινόμενα εγκλωβίζουν τους οπτικούς αισθητήρες και χάνεται η ουσία σε μια κβάντα φωτός…

    Εύη

    Φεβρουαρίου 3, 2012 στο 3:35 πμ

    • Πολύ ωραία η περιγραφή σου….
      Η αντιστροφή των μεγεθών, που είναι το εύρημα του πίνακα, αναλύεται πάρα πολύ καλά, στη βάση που το θέτεις, στο πρώτο από τα δύο βίντεο που συνοδεύουν την ανάρτηση.

      Σπύρος

      ΥΓ. Θα ήθελα να κάνω μια σειρά με παρόμοιες αναρτήσεις για ποίηση και ζωγραφική… Αν σκεφτείς κάτι μου το λες.

      Θερμή καλημέρα!

      Φεβρουαρίου 3, 2012 στο 10:49 πμ

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s